TRANSPORT INTERMODALNY – DEFINICJA I PRZYKŁADY
Transport intermodalny jest rozumiany jako przewóz towarów w jednej i tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe przy użyciu różnych gałęzi transportu i bez przeładunku samych towarów w zmieniających się gałęziach transportu. Przykładami transportu intermodalnego są:
TRANSPORT INTERMODALNY W POLITYCE UNIJNEJ
Rozwój transportu intermodalnego jest jednym z priorytetowych kierunków działań w ramach polityki transportowej Unii Europejskiej, o czym wskazuje przyjęta przez Komisję Europejską strategia konkurencyjnego systemu transportu – Biała Księga – Transport w roku 2050. W ramach tego dokumentu w odniesieniu do transportu intermodalnego wskazano potrzebę optymalizacji działań na rzecz stworzenia multimodalnych łańcuchów logistycznych poprzez zwiększenie wykorzystania bardziej energooszczędnych środków transportu. Podkreślono również stworzenie w kontekście sieci bazowej TEN-T struktur korytarzy towarowych pozwalających na synchronizację inwestycji i prac nad infrastrukturą oraz wspieranie efektywnych, innowacyjnych i multimodalnych usług transportowych, w tym usług kolejowych na średnich i dalekich dystansach. Wśród celów założonych w Białej Księdze wymienia się m.in.: przeniesienie do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, a do 2050 r. ponad 50% tego typu transportu oraz stworzenie do 2030 r. w pełni funkcjonalnej, multimodalnej bazowej sieci TEN-T, obejmującej cały obszar UE, a do 2050 r. osiągnięcie wysokiej przepustowości i jakości tej sieci wraz z uzupełniającym zestawem odpowiednich usług informacyjnych. Dalszy i dynamiczny rozwój transportu intermodalnego jest uwarunkowany w szczególności dostępnością środków finansowych, w tym pochodzących ze środków UE na inwestycje w infrastrukturę czy tabor.
MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA
W perspektywie finansowej 2014-2020 transport intermodalny był finansowany głównie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 wsparcie projektów z zakresu transportu intermodalnego będzie pochodzić przede wszystkim z takich źródeł jak:
Instytucją pośredniczącą, która będzie odpowiedzialna za organizację naborów wniosków o dofinansowanie transportu intermodalnego w Polsce, będzie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).
FEnIKS
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027 stanowi kontynuację wcześniejszego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) na lata 2014-2020. Głównym celem FEnIKS jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z polityką zrównoważonego rozwoju, co ma zostać osiągnięte poprzez:
Program FEnIKS jest podzielony na osiem priorytetów, wśród których Priorytet V dotyczy wsparcia sektora transportu z EFRR. W ramach Priorytetu V zostały wyszczególnione dwa cele szczegółowe, które dotyczą transportu intermodalnego:
W ramach Programu FEnIKS przewiduje się wsparcie takich inwestycji jak np. budowa i przebudowa infrastruktury terminali intermodalnych oraz dedykowanej infrastruktury kolejowej (m.in. bocznic) i drogowej, niezbędnej do włączenia ich w sieć transportową, zakup lub modernizację niezbędnych urządzeń oraz taboru kolejowego do obsługi terminali intermodalnych oraz zakup lub modernizację systemów telematycznych i satelitarnych służących transportowi intermodalnemu.
Maksymalny poziom dofinansowania UE wynosi 85% kosztów kwalifikowanych projektu.
KPO
Krajowy Plan Odbudowy obejmuje pięć głównych komponentów tematycznych, tj. Odporność i konkurencyjność gospodarki, Zielona energia i zmniejszenie energochłonności, Transformacja cyfrowa, Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia, Zielona, inteligenta mobilność. Projekty związane z rozwojem transportu intermodalnego będą realizowane w ramach Komponentu E: Zielona, Inteligentna mobilność, który skupia się na wyzwaniach polskiego sektora transportowego związanych z zanieczyszczeniem powietrza i dekarbonizacją oraz wzrostem udziału transportu kolejowego. Realizacja projektów w ramach Komponentu E ma przyczynić się m.in. do zwiększenia atrakcyjności i efektywności kolei w ramach transportu towarowego i osobowego. Środki z KPO dedykowane transportowi będą przeznaczane na projekty ogólnokolejowe, pasażerski transport zbiorowy oraz transport intermodalny. Na projekty związane z transportem intermodalnym przeznaczono blisko 175 mln euro.
Przykłady projektów przewidzianych do wsparcia to:
DLACZEGO TRANSPORT INTERMODALNY JEST TAK WAŻNY?
Transport, w tym transport intermodalny ma kluczowe znaczenie dla integracji europejskiej i swobodnego przepływu osób, towarów i usług. Stanowi bardzo ważny sektor gospodarki, który ma istotny udział w wartości dodanej brutto w UE. Głównymi zaletami transportu intermodalnego są:
Transport
intermodalny umożliwia realizację idei zrównoważonego rozwoju systemu transportowego, ukierunkowanego na przyjazne dla
środowiska rozwiązania transportowe, w tym przewozy kolejowe. Zrównoważony rozwój transportu jest osiągany dzięki wykorzystaniu zalet transportu kolejowego, do których zalicza się między innymi możliwość przewozów dużej masy ładunków na dalekie odległości oraz niską emisyjność.
STAN TRANSPORTU INTERMODALNEGO W POLSCE
W Polsce transport intermodalny stanowi jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów transportu. W kraju transport intermodalny jest w większości zdominowany przez transport drogowy, stanowiący 73% udziału w ogóle przetwarzanych przewozów, kolejne miejsce zajmuje transport kolejowy z 23% udziałem, natomiast przewozy śródlądowe odpowiadają mniej niż 1% ogółu.
Na koniec 2021 roku w Polsce znajdowało się 39 aktywnych terminali, w tym 4 terminale morskie (morze-kolej i morze-droga) i 35 terminali lądowych (kolej-droga).
PERSPEKTYWY ROZWOJU TRANSPORTU INTERMODALNEGO
W Polsce perspektywy oraz warunki do rozwoju transportu intermodalnego są dobre zarówno w odniesieniu do przewozów międzynarodowych, jak i krajowych. Budowa terminali kontenerowych oraz wzrost przewozów kontenerowych jest jednym z kluczowych kierunków rozwoju przewozów intermodalnych.
Głównymi przesłankami rozwoju transportu intermodalnego w Polsce są:
CO OFERUJEMY TWOJEJ FIRMIE ?
Dzięki opracowanej przez nas dokumentacji nasi klienci otrzymali już ponad 1,9 MLD zł ze środków UE
Dofinansowanie do spłaty kredytu
.
W czym możemy pomóc ?
Oferujemy Państwu kompleksową usługę związaną z pozyskiwaniem i rozliczaniem środków z funduszy europejskich w tym m.in:
Realną ocenę możliwości uzyskania dotacji z funduszy Unii Europejskiej
Doradztwo w wyborze odpowiedniego programu i innych źródeł finansowania
Sporządzenie pełnej dokumentacji konkursowej obejmującej wniosek o dofinansowanie, biznes plan lub studium wykonalności inwestycji
Kontrolę merytoryczną przy kompletowaniu dokumentacji konkursowej (w tym także dokumentów związanych z ochroną środowiska, pozwoleniem na budowę, itp.)
Pomoc przy kompletacji innych wymaganych dokumentów tj. opinia o innowacyjności, agenda badawcza, efekt zachęty, itp.
Pomoc w pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania (w tym sporządzenie wniosków kredytowych i biznes planów na potrzeby instytucji kredytujących/ leasingujących)
Reprezentację klienta przed Instytucjami Pośredniczącymi na etapie sporządzania dokumentacji konkursowej, oceny dokumentacji (w tym uczestnictwo w panelu ekspertów), sporządzania dokumentów do umowy o dofinansowania, jak i etapie rozliczania projektu
Rozliczenie otrzymanej dotacji zgodnie z jej celami
Pomoc w złożeniu wniosku o płatność (o zaliczkę, płatność pośrednią i końcową)
Pomoc w sporządzaniu wniosków sprawozdawczych
Pomoc w przygotowywaniu dokumentów do kontroli projektu