Nabory w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

Do 28.06.2024 roku trwa nabór w ramach Działania 3.2 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT, w którym mogą brać udział:

  • Administracja rządowa
  • Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego
  • Jednostki samorządu terytorialnego
  • Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego
  • Partnerstwa publiczno-prywatne
  • Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego
  • Zarządcy dróg publicznych

W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:

1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor

- zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).

2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura

- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);

- rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);

- zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;

- cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;

- budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).

3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności

- budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;

- inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).

4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)

- rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;

- rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;

- rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;

- wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS);

- rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.

5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)

- podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;

- kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.

6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:

- zielono-niebieskiej infrastruktury,

- efektywności energetycznej,

- wykorzystania energii z OZE.

 

Maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że:

  • dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
  • dla zadań obejmujących instalacje OZE wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem OZE lub w ramach pomocy de minimis; dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70 % kosztów kwalifikowalnych.

Maksymalny poziom dofinansowania, w przypadku działań w zakresie wykorzystywania OZE wynosi:

  • w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub
  • w ramach pomocy publicznej maksymalnie 45% wydatków kwalifikowalnych zgodnie z Rozporządzeniem OZE. Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw.

W przypadku kosztów poniesionych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, w tym dokumentacji technicznej i aplikacyjnej, niezbędnej do realizacji projektu obejmującego elementy OZE i efektywności energetycznej, wsparcie będzie udzielane w ramach pomocy de minimis w maksymalnej wysokości 70 % kosztów kwalifikowalnych.

Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które będą rozliczane stawką ryczałtową w wysokości 2,5% bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.

 ***

Do 28.06.2024 roku można również składać wnioski w ramach Działania 10.5 Sprawnie funkcjonujący i zdekarbonizowany transport publiczny.

Wnioski mogą składać:

  • Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego,
  • Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
  • Partnerstwa Publiczno-Prywatne,
  • Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  • Zarządcy dróg publicznych

Wsparcie można otrzymać na:

1. Rozwój infrastruktury dla indywidualnego ruchu nieemisyjnego, w tym:

Budowa i rozbudowa dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, w tym na potrzeby budowy systemu tras rowerowych,

Inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty przeznaczone dla ruchu niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, kładki rowerowe i pieszo-rowerowe zlokalizowane w ciągach ścieżek rowerowych, oświetlenie (jako element projektu)).

2. Uzupełniającymi elementami w limicie do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu mogą być:

  • działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu oraz sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie rozwoju zielono-niebieskiej infrastruktury, efektywności energetycznej czy wykorzystania energii z odnawialnych źródeł,
  • działania informacyjne i promocyjne kształtujące świadomość ekologiczną dotyczące transportu publicznego, rowerowego i pieszego, a także sprawiedliwej transformacji (działania nieobligatoryjne).

3. Preferencje w zakresie promocji ruchu rowerowego uzyskają projekty zachowujące spójność sieci dróg i ścieżek (na przykład wynikające z odpowiednich dokumentów operacyjnych).

 

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie to 1 000 000 PLN. Maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych wynosi 80% (z czego środki z FST – do 70% kosztów kwalifikowalnych i Budżet Państwa – do 10% kosztów kwalifikowalnych).

Dofinansowanie infrastruktury dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych nie stanowi pomocy publicznej – maksymalny poziom dofinansowania wynosi 80% wydatków kwalifikowalnych.

W przypadku projektów obejmujących działania w zakresie efektywności energetycznej wsparcie będzie udzielone w ramach pomocy de minimis maksymalnie 80% kosztów kwalifikowalnych.

Dla zadań obejmujących instalacje OZE wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem OZE lub w ramach pomocy de minimis.

Maksymalny poziom dofinansowania, w przypadku działań w zakresie wykorzystywania OZE wynosi:

  • w ramach pomocy de minimis maksymalnie 80% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub
  • w ramach pomocy publicznej maksymalnie 45% wydatków kwalifikowalnych zgodnie z Rozporządzeniem OZE. Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw.

W przypadku kosztów poniesionych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, w tym dokumentacji technicznej i aplikacyjnej, niezbędnej do realizacji projektu obejmującego elementy OZE i efektywności energetycznej, wsparcie będzie udzielane w ramach pomocy de minimis w maksymalnej wysokości 80% kosztów kwalifikowalnych.

 

 Zapraszamy do wzięcia udziału w naborach!